Een animatie laten maken: hoe werkt dat?

Ben je voornemens om een animatievideo te laten maken? Dan kan het fijn zijn om te weten wat je kunt verwachten tijdens dit proces. In dit artikel gaan we in op alle voordelen die een animatiefilm met zich meebrengt, hoe je van concept naar film gaat, waar je professionele hulp kunt vinden en hoe je de animatie verspreid onder je publiek.

De voordelen van een animatievideo

Wanneer je ervoor kiest om een animatie te laten maken, dan heeft dat veel voordelen. Zo zorgt video ervoor dat je publiek de boodschap beter onthoudt. Dat komt doordat bewegende beelden de hersenen prikkelen en snel een emotie oprakelen. De ideale lengte van een promotie-animatie is een minuut; hoe langer de video duurt, hoe eerder je de aandacht van het publiek kwijtraakt.

Video is daarnaast een goed middel om ingewikkelde materie op een makkelijke manier uit te leggen aan je publiek, of dit nu werknemers, zakenrelaties, klanten of schoolgaande kinderen zijn.

Ook zorgt een animatie ervoor dat je beter opvalt in de wereld van online marketing; een animatie trekt aandacht, houdt deze vast en is eenvoudig op verschillende kanalen te delen.

Denk na over je boodschap

De eerste stap in het maken van een animatie is het bepalen van het publiek en welke boodschap je over wilt brengen. Moeilijke informatie overbrengen op schoolgaande kinderen vraagt om een ander concept dan de uitleg van een werkwijze binnen een bedrijf, bijvoorbeeld. Maak een plan waarin je goed opschrijft wat je wilt vertellen en aan wie je het wilt vertellen. Vervolgens kun je een concept bedenken dat hierbij past.

Schakel professionals in

Zodra je helder hebt wat de boodschap van jouw video is en voor welk publiek de video bedoeld is, kun je een concept gaan uitwerken en de animatie maken. Het is slim om hier professionals voor in te schakelen. Een animatie film laten maken door Cooler Media bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat je hoogwaardige kwaliteit krijgt. Tevens kan een professioneel mediabedrijf je helpen om een script uit te werken en je concept zodanig vorm te geven dat jouw animatie perfect past bij jouw boodschap. Niet alleen zijn professionals goed in vormgeving, ze kunnen de animatievideo ook voorzien van een passende voice-over, van muziek of andere geluidsfragmenten en eventuele 3D elementen.

Videomarketing: het verspreiden van je animatie

Als je een animatie hebt laten maken, dan moet je de video nog verspreiden. Dat doe je door goede videomarketing. Bespreek met je marketing team hoe je de animatie naar buiten gaat brengen en op welke kanalen deze komt te staan. Je kunt gebruikmaken van de meest gangbare social media kanalen, zoals Instagram en Facebook, maar ook adverteren op YouTube, je eigen website of het intranet van jouw bedrijf. Hoe beter je de videomarketing voorbereidt, hoe beter jouw film wordt ontvangen en dat zie je terug in de beoogde resultaten.